vrijdag 17 maart 2017

Richard Bolhuis / House of Cosy Cushions

In 2015 had ik een interview voor het tijdschrift Gonzo (circus) met de Nederlands/Engelse muzikant-kunstenaar Richard Bolhuis. Hij beperkt zich niet tot bepaalde kunstuitingen en maakt net zo makkelijk grote installaties als dat hij kleine muzikale optredens geeft. Hij treedt vooral op onder de naam House of Cosy Cushions, een los collectief gelijkgestemde artiesten.

Het interview, voor abonnees van Gonzo (circus) hier terug te lezen, was een erg fijn gesprek met een bevlogen en oprecht mens. Zowel in zijn woorden als in zijn kunstuitingen weet Bolhuis je te raken, met een combinatie van duiding en mysterie. Zoals hijzelf aangeeft:

“Voor mij is het leven een mysterie en dat wordt vanzelfsprekend een onlosmakelijk onderdeel van wat ik maak. Vroeger vond ik het mysterieuze bijna beangstigend, maar ik heb geleerd het steeds meer te omarmen. Het onbekende werkt voor mij bevrijdend en speelt een belangrijke rol in het ontdekken van wie ik zelf ben."


De combinatie van beeldende kunst en muziek is voor Bolhuis een natuurlijke manier om zich uit te drukken. Hij ziet geen heil in het maken van een onderscheid tussen beide vormen, maar geeft wel aan wat het belang van muziek is voor hem, zowel wat betreft het zelf creëren als het luisteren ervan.

"Voor mij is het heel natuurlijk verlopen dat ik mezelf middels interdisciplinaire installaties uitdruk, maar het kan ook een optreden met mijn collectief House of Cosy Cushions zijn. (...) Muziek is voor mij een middel om het leven op een andere manier te doorgronden. (...) Muziek is voor mij euforisch en seksueel. Voor mij is muziek misschien wel de ultieme beleving van vrijheid. Hoe gestructureerd een nummer ook kan zijn, de ervaring is toch een soort uittreding. Er is altijd muziek en dat te beseffen geeft een helend gevoel.”



Op 31 maart 2017 vindt er in De Synagoge in Groningen, in samenwerking met het Groninger Museum, een installatie-performance plaats van Bolhuis, waar zijn collectief House of Cosy Cushions ook onderdeel ook van uit maakt. Bolhuis maakt vaak gebruik van de kwaliteiten van een locatie, om die onderdeel te laten worden van de performance. Een aanrader voor zowel de kunst- als muziekliefhebber. Of eigenlijk gewoon een aanrader voor iedereen, want Bolhuis weet mensen zodanig te raken dat emoties naar boven komen en men geïntrigeerd weer weg gaat, peinzend over mogelijke nieuwe paden in het leven. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten